Dziecko w gabinecie. Jak nawiązać kontakt z małym pacjentem?
Praca z dziećmi wymaga olbrzymiej dozy wyczucia, empatii i cierpliwości, a nierzadko także pomysłowości. Zdobycie zaufania i sympatii małego pacjenta bywa trudne, szczególnie jeśli wizyta w gabinecie wywołuje u niego wyjątkowo duży stres. Istnieje jednak kilka technik, które mogą pomóc nam stworzyć z dzieckiem nić porozumienia. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jak nawiązać kontakt z małym pacjentem i dlaczego odzież medyczna dla pediatrów może nam to ułatwić.
Czego dowiesz się z tego wpisu?
Jak nawiązać kontakt z dzieckiem-pacjentem?Dlaczego wystrój gabinetu ma w przypadku dzieci tak duże znaczenie?W jaki sposób odzież medyczna we wzory może nam ułatwić pracę z dziećmi?
Jak nawiązać kontakt z małym pacjentem? Podmiotowe traktowanie
W budowaniu relacji z dzieckiem jako pacjentem najważniejsze jest to, aby je… zauważyć. Często zdarza się, że pediatrzy czy stomatolodzy skupiają się wyłącznie na rodzicu – to jemu tłumaczą, na czym będzie polegało badanie lub zabieg, ponieważ wychodzą z założenia, że maluch i tak tego nie zrozumie. To stawia małego pacjenta w roli przedmiotowej i może zniechęcić go do współpracy – a widoczną oznaką takiej niechęci będzie wzbranianie się przed każdym kontaktem i dotykiem.Aby nawiązać kontakt z dzieckiem, w pierwszej kolejności należy przyciągnąć jego uwagę. Warto się o to postarać już w momencie, w którym wchodzi do gabinetu – można zapytać je o imię, zagadnąć o pluszaka w rączce czy zaprezentować siebie i otoczenie. Ważny jest przy tym łagodny, spokojny ton oraz gestykulacja – pokazywanie tego, o czym się mówi. Warto poświęcić chwilę, aby dziecko mogło rozejrzeć się po gabinecie. Dobrą praktyką jest także pokazanie narzędzi i sprzętów, jakich będziemy używać, oraz skrótowe wytłumaczenie, jak działają. Można je na przykład zaprezentować jako pomocników, którzy pomogą nam uśmierzyć ból małego pacjenta czy wyleczyć jego chorobę. A jeśli dodamy do tego jakąś ciekawą, barwną historyjkę, z pewnością jeszcze szybciej zdobędziemy uwagę malucha i nawiążemy z nim nić porozumienia.
Dzieci chcą być zauważone – kontakt wzrokowy
W czasie badania i przygotowań do niego niezwykle ważne jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego – zarówno wtedy, gdy my mówimy do dziecka, jak i wtedy, gdy ono mówi do nas. To sygnał, który rozumieją nawet najmłodsi, świadczący o zainteresowaniu i służący okazywaniu uwagi. Kiedy zwracamy się do małego pacjenta lub słuchamy, co ma nam do powiedzenia, zadbajmy zatem o to, aby znaleźć się z nim na jednym poziomie, tak, by swobodnie mógł patrzeć nam w oczy. Dzieci, podobnie jak każdy dorosły, nie lubią, gdy ktoś nad nimi dominuje, dlatego zejście do tego samego pułapu ma duże znaczenie.
Efekt sprawczości
Co jeszcze może pomóc nam nawiązać kontakt z małym pacjentem? Warto oddać chociaż część „sprawczości” w jego ręce – pytać o pozwolenie, zanim wykonamy jakąś czynność, na przykład: Czy mogę dotknąć Twojej ręki? Przydatną techniką jest także angażowanie dziecka do pomagania. Możemy zaproponować mu wykonanie prostych zadań, choćby potrzymanie przez moment jakiegoś przyrządu. Chodzi o to, aby maluch czynnie uczestniczył w badaniu – oczywiście na tyle, na ile to możliwe – bo dzięki temu odciągamy jego uwagę od stresu lub bólu. Dodatkowo dziecko czuje się wówczas ważne, dostrzeżone i docenione. A szczególnie jeśli na każdą pomoc i każde spełnione polecenie będziemy reagować entuzjastycznie.
Jasny, uporządkowany plan badania
Szpital, przychodnia czy gabinet stomatologiczny to dla dziecka często miejsce nieznane, a co za tym idzie – niepokojące. Nawet jako dorośli często odczuwamy irracjonalny lęk przed tym, co nowe, więc trudno się dziwić, że maluchy – dla których przecież wszystko jest nowością – w podobnych sytuacjach reagują płaczem lub strachem. Aby zmniejszyć ich niepokój, warto już na początku wizyty skrótowo opowiedzieć, jak będzie ona wyglądała: co po kolei będziemy robić i w jaki sposób dziecko może nam pomóc. W przypadku młodszych dzieci do zobrazowania całej procedury przydadzą się pomoce wizualne, na przykład w formie komiksu czy kolorowych plansz z obrazkami.
Jak nawiązać kontakt z małym pacjentem? Przez zabawę!
Dla dziecka każda przestrzeń może zamienić się w plac zabaw, nawet gabinet lekarski. Do procedury badania warto więc w miarę możliwości przemycić elementy zabawy. Na przykład, jeśli maluch powinien przez moment się nie ruszać, można przed nim postawić wyzwanie, aby zamienił się w kamień i odliczył do 10. W gabinecie pediatrycznym pomocnymi akcesoriami będą również różnego rodzaju zabawki, które w kryzysowej sytuacji odwrócą uwagę małego pacjenta od bólu czy dyskomfortu.
Przyjazna przestrzeń
W przychodniach i na oddziałach, które pomagają najmniejszym pacjentom, szczególnie ważna jest przyjazna przestrzeń: kolorowe ściany, najlepiej ozdobione wizerunkami postaci z bajek, meble dostosowane do potrzeb dzieci, jasne, ciepłe oświetlenie, dekoracje dodające wnętrzom przytulności.
Odzież medyczna dla pediatrów i stomatologów pracujących z dziećmi
Elementem, który może pomóc zmniejszyć dystans między lekarzem czy pielęgniarką a dzieckiem, jest także… ubiór. Białe kitle to zdecydowanie zły pomysł. O wiele lepiej sprawdzi się kolorowa odzież medyczna, a szczególnie bluzy medyczne we wzorki. To fason wręcz stworzony z myślą o pracy z dziećmi. Kolorowe wzorki na ubraniach przyciągają spojrzenia małych pacjentów i pomagają odwrócić ich uwagę od badania, zabiegu czy innych czynności. Mogą być też przysłowiowym lodołamaczem – pretekstem do tego, aby nawiązać rozmowę z maluchem, i sposobem na zmniejszenie dystansu. W czasie badania można na przykład zachęcić dziecko do tego, by policzyło widoczne na rękawie samochodziki czy wymyśliło imiona dla piesków, co pomoże mu na moment zapomnieć o całej szpitalnej otoczce.Jednocześnie bluzy medyczne we wzorki damskie i męskie to odzież dla medyków w pełnym tego słowa znaczeniu: są wygodne i funkcjonalne. Powstają z dokładnie takich samych materiałów, jak inne rodzaje odzieży do pracy w szpitalu czy przychodni. Dzięki elastyczności i wytrzymałości tkanin tego rodzaju pozostawiają dużą swobodę ruchów i dobrze układają się na sylwetce, a także wyróżniają się odpornością na rozciąganie czy blaknięcie. Jedyne, co odróżnia bluzy medyczne we wzory od odzieży jednolitej kolorystycznie, są barwne, bajkowe printy. To właśnie one mogą pomóc nam łatwiej nawiązać nić porozumienia z małym, najczęściej przestraszonym pacjentem. Czasem samolot na rękawie czy kilka uśmiechniętych zwierzaków staje się tym, co ostatecznie przełamuje nieśmiałość i wycofanie dzieci.Bluzy medyczne we wzory męskie i damskie (dla pediatrów i nie tylko!) znajdziesz na uniformix.pl.