Po dyżurze bolą Cię plecy? 5 sposobów na złagodzenie bólu kręgosłupa 

2021-05-07
Po dyżurze bolą Cię plecy? 5 sposobów na złagodzenie bólu kręgosłupa 

Ból kręgosłupa to dla wielu pielęgniarek niemal stały element pracy. Nic dziwnego – długie przebywanie w pozycji stojącej, wielokrotne wykonywanie tych samych czynności czy przewlekły stres mogą prowadzić do bolesnych przeciążeń i sumujących się przez miesiące i lata mikrourazów. Niektóre dolegliwości bólowe można jednak uśmierzyć prostymi i domowymi sposobami. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jak złagodzić ból kręgosłupa po ciężkim, wymagającym dyżurze.

Po dyżurze bolą Cię plecy? 5 sposobów na złagodzenie bólu kręgosłupa 

 

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak złagodzić ból kręgosłupa po pracy?
  • Czy gorące kompresy mogą uśmierzyć ból pleców?
  • Praca stojąca a ból pleców – jak zapobiegać dolegliwościom bólowym?

 

W skrócie

Ponieważ bóle kręgosłupa często biorą się z nadmiernego napięcia mięśni, w pierwszej kolejności warto spróbować je złagodzić gorącą kąpielą lub rozgrzewającym masażem. Pomocne mogą być także ćwiczenia rozciągające i odpoczynek. Aby zapobiegać bólom kręgosłupa po dyżurze, warto większą uwagę zwracać na postawę ciała. Ważne są także odpowiednio dobrane buty medyczne.

1. Gorąca kąpiel

Częstą przyczyną bólów kręgosłupa męczących nas w pracy są przykurcze i nadmierne napięcie mięśni. Pierwsza pomoc w takim przypadku to ciepłe kompresy lub maści rozgrzewające – ciepło rozluźni napięte mięśnie i ukoi ból. Pomóc może także długa, gorąca kąpiel, najlepiej z dodatkiem olejków eterycznych czy pachnących soli, które nie tylko potęgują efekt rozgrzania, ale i działają odprężająco. Taka chwila relaksu powinna stać się rutyną po powrocie do domu z dyżuru.

2. Masaż

W walce z przewlekłymi bólami kręgosłupa wsparciem mogą być także regularne wizyty w gabinecie masażu. Masaż skutecznie likwiduje napięcia mięśniowe, a jednocześnie zwiększa ich elastyczność i sprężystość, co ma znaczenie dla zapobiegania kolejnym dolegliwościom bólowym. Masowanie poszczególnych partii pleców poprawia również ukrwienie, dotlenienie i odżywienie tkanek. Dużo dobrego robi też głowie – odpręża, relaksuje, działa odstresowująco. A warto pamiętać, że duże obciążenie psychiczne, które bez wątpienia jest stałym elementem pracy w szpitalu, również może powodować bóle karku, szyi i pleców, szczególnie w górnym odcinku kręgosłupa.

 

3. Ruch

Lepiej zapobiegać, niż leczyć – to oczywiste. Najlepszą profilaktyką bólów kręgosłupa jest ruch. Aby o siebie zadbać, nie trzeba od razu ruszać na półmaraton czy katować się na siłowni. Wystarczy umiarkowany wysiłek – regularność jest ważniejsza niż intensywność. Pozytywne efekty przyniosą nawet spacery czy krótkie przejażdżki na rowerze. Na wzmocnienie mięśni, które podtrzymują kręgosłup, polecane jest także pływanie.Doraźną pomocą w bólu przeciążonych po dyżurze pleców będzie natomiast rozciąganie lub krótka sesja jogi. Takie ćwiczenia działają podobnie, jak rozgrzewający kompres – zmniejszają napięcie mięśni, uśmierzając dolegliwości bólowe. Nie trzeba przy tym wykonywać żadnych ekwilibrystycznych, skomplikowanych treningów, wystarczą najprostsze ćwiczenia rozciągające, jakie pamiętamy z lekcji WF-u. Kopalnią inspiracji jest w tym przypadku YouTube. Można tam znaleźć mnóstwo gotowych treningów i porad certyfikowanych trenerów i fizjoterapeutów.

 

4. Sen

Sen to jedno z najlepszych lekarstw na ból. Po powrocie do domu z trudnego dyżuru warto wcześniej położyć się spać, najlepiej w pozycji na plecach lub na boku, z nogami podciągniętymi do brzucha. Oczywiście duże znaczenie ma odpowiedni materac – nie powinien być ani zbyt twardy, ani zbyt miękki – oraz poduszka zapewniająca właściwe podparcie dla odcinka szyjnego. 

 

5. Fizjoterapia i pomoc lekarza

Oczywiście takie sposoby, jak gorąca kąpiel czy ćwiczenia rozciągające, nie uśmierzą bólu o podłożu innym niż mięśniowe. Jeśli dolegliwości pojawiły się nagle albo powracają często i niekoniecznie w związku z przeciążeniem w pracy, zawsze warto skonsultować to z lekarzem lub fizjoterapeutą. Może się okazać, że przyczyny są poważniejsze – wówczas domowe sposoby raczej nie pomogą (a nawet istnieje ryzyko, że zaszkodzą!).

Najważniejsze: zapobiegaj!

Zdrowe nawyki mają ogromną moc – w profilaktyce bólów kręgosłupa również. Ważny jest ruch, odpowiednia ilość i jakość snu, a także zdrowa, dobrze zbilansowana dieta. To czynniki, które w długofalowej perspektywie działają zbawiennie zarówno dla ciała, jak i dla ducha.Doraźnie, w codziennej pracy, warto jeszcze pamiętać o właściwej postawie ciała. Jeśli musisz spędzić kilka godzin w pozycji stojącej, stań w lekkim rozkroku, wysuwając miednicę do przodu i lekko napinając mięśnie ud i pośladków. Dzięki temu odciążysz dolny odcinek kręgosłupa. Staraj się też nie „utknąć” w jednej pozycji przez dłuższy czas – dbaj o ruch, choćby miało to być kilkukrotne wspięcie się na palce, podreptanie w miejscu czy przeniesienie ciężaru ciała z nogi na nogę. 

Pamiętaj o odpowiednich butach medycznych

W utrzymaniu odpowiedniej postawy ciała pomocne mogą być… buty! Wybieraj profesjonalne obuwie medyczne, wyposażone w podeszwę o właściwościach amortyzujących oraz dobrze wyprofilowaną wkładkę. Dzięki takiej konstrukcji buty wspierają łuk podbicia i zapobiegają koślawieniu pięty, a także dają stopom odpowiednie podparcie, niejako „zmuszając” je do ułożenia w odpowiedniej pozycji.To niezwykle ważne! Wsparcie prawidłowej biomechaniki stopy sprawia, że miednica i kręgosłup również układają się w odpowiednich pozycjach. Zmniejsza również przeciążenia kolan i bioder. Może to zapobiegać dolegliwościom bólowym, szczególnie w górnym odcinku kręgosłupa – kiedy przyjmujemy niewłaściwą postawę, niekontrolowanie pochylamy głowę do przodu, co skutkuje bolesnymi napięciami mięśni.Bóle kręgosłupa to plaga naszych czasów – jak wynika z badań, problem ten dotyka nawet 80% społeczeństwa, szczególnie w krajach cywilizowanych. Czasem wystarczy niewiele, aby je zmniejszyć. Podstawa to ruch i odpoczynek – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Zamiast leczyć, warto też zapobiegać, między innymi dzięki wybieraniu do pracy odpowiedniego obuwia. Buty medyczne, które pomogą Ci utrzymać stopy i nogi w dobrej kondycji, znajdziesz na uniformix.pl.

Pokaż więcej wpisów z Maj 2021

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel